En by blød som en krop

Uden Titel. Skulptur 2015

Røde mursten / Red bricks

Design: Søren Thygesen, Tommerup Keramisk Værksted, Vedstaarup Teglværk.

Først gennem et lag af hverdag, lader Søren Thygesens skulptur i rødlersmursten sig afkode. For hvorfor er de ellers regulære byggesten vi anvender til byggeri, pludselig bløde og organiske, landskabelige, som var det en krop, der havde sat aftryk i eftergivende skum. I mødet mellem biomorfe former og regulære sten opstår et billede på nutidig teknologi, hvor der skabes rum for menneskelig udfoldelse. Man associerer let til digteren Inger Christensen: ”Et samfund kan være så stenet // At alt er en eneste blok //… ”Til nogen begynder at bygge en by // der er blød som en krop”. Det var på Tommerup Keramisk Værksted, at der opstod et fagligt forum, med kendskab til materialer og redskaber sammen med højteknologisk muligheder. Processen trækker på lokale metoder og ressourcer. Rødleret, som Søren Thygesen selv har hentet fra den fynske jord, anvendelsen af de traditionelle metoder til fremstilling af sten, og samarbejdet, der udmundede i 18 forskellige laserskårne sten, som skaber krydsbefrugtning mellem kunsthåndværk, design, kunst og arkitektur. Thygesen har tænkt sin skulptur som en demonstrationsmodel, der er taget så langt ud som overhovedet muligt. Stenene er ikke sat sammen med mørtel og de tomme fuger giver værket en form for digital elasticitet, med fugerne som et strækbart net. Hans igangværende murstensprojekt arbejder sig længere ind i afprøvningen af, hvor meget der skal til for at man også ville kunne mure en væg med stenene. På biennalen 2015 fik No Title 1. pris

Teksten er skrevet af Designmuseum Danmark til den aktuelle udstilling ”Design Nu”.

SØREN THYGESEN

Søren Thygesen (f. 1961) er uddannet på Designskolen i Kolding i 1987. Hans keramiske karriere er udfoldet langs flere tilsyneladende forskellige akser, hvor hans særlige nysgerrighed og lyst til nye eksperimenter i materialet er den forbindende røde tråd. Det har resulteret i både klassiske designprodukter og i større skulpturelle værker, der peger mere på arkitektoniske referencer.  Under sin ansættelse hos Kähler Keramik fra 1996 -2000 – som problemknuser på alle plan og senere som designer – udviklede han eksempelvis en serie brugsting, skåle, vaser, lysetager, mm. Disse produkter bærer alle tydeligt præg af Sørens stærke sans for legen med de tekniske muligheder for form, som i hans univers oftest er skabt ud fra geometriske og modulære principper.

Fra udstillingen Store formater – Kloge hænder på CLAY Keramikmuseum i 2017-18

Siden 2000 har Søren Thygesen været et vigtigt medlem af teamet på Tommerup Keramiske Værksted, hvor han har medvirket til udførelsen af en lang række værker i monumental skala. Med sin nøgterne tilgang til de keramiske materialer har han formået at kombinere og integrere sin store viden og erfaring både i arbejdet med udførelsen af andres værker og i sin egen kunstneriske produktion. Det sidste har f. eks resulteret i de store murstenskulpturer, bl.a. Uden Titel 1 fra 2015, som han modtog Biennaleprisen for samme år, og Uden Titel 2 i 2017, hvor den blev vist på udstillingen Store formater – Kloge Hænder på CLAY Keramikmuseum Danmark. I disse værker bearbejder han store voluminer af stablede almindelige røde mursten til overraskende, rumlige skulpturelle landskaber ved hjælp af 3D teknikker, som præcist kan definere individuel krumning og afskæring på hver enkelt mursten som en del af helheden.

Fra udstillingen Store formater – Kloge hænder på CLAY Keramikmuseum i 2017-18

I sin helt aktuelle udstilling i november 2019, Analog, hos Ann Linneman Studio Galleri, er han gået endnu videre med mulighederne i de digitale teknologiers æstetik. Her viser han blandt andet en terrakotta-skulptur af en mandskrop i fuld størrelse baseret på en metode, der starter med digital indscanning og 3D printning i lille størrelse af figuren. Herefter opskaleres den ved hjælp af stablede plader, hvori figuren lagvist er laserskåret i negativform, således at leret kan presses indvendigt i formen. Ved at skabe afstand mellem pladerne får leret mulighed for frit at forme sig i mellemrummet, hvorved den endelige figur fremstår med en vibrerende løs kontur med et lys-og skyggespil, der både fastholder figurens bevægelse helt præcist og alligevel gør den næsten drømmeagtig. På samme udstilling viser han også en række mindre skulpturelle formeksperimenter i glaseret og brændt beton.

Søren Thygesen modtager ANNIE & OTTO JOHS. DETLEFS’ Fondenes keramiklegat 2020 for sin utrættelige søgen efter nye metodiske tilgange til formskabelse og undersøgelse af materialets muligheder i grænsefeltet mellem højteknologi og ældgammel low tech praksis.